Poznanska10 – informacje, wiadomości

Twoje centrum informacji

Informacje

Elektronika jachtowa – czy jest nam potrzebna?

Era analogowego żeglarstwo zaczyna przechodzić w zapomnienie, jednak sekstant i papierowe mapy musza być zawsze na pokładzie. Z drugiej strony, chętniej sięga się już po alternatywne rozwiązania. Elektronika jachtowa znacznie upraszcza samo żeglowanie, jednak jest też bardzo pomocna. Co warto mieć zatem ze sobą?

Elektronika jachtowa, czyli GPS

Elektronika jachtowa to nie tylko GPS, ale również Galileo oraz GLONASS, które są nawet standardem w smart fonach. Jacht to jednak miejsc, gdzie telefon komórkowy może się nie sprawdzić. Znajdziemy przenośne oraz montowane GPS, natomiast zwróćmy uwagę na wodoodporność, wytrzymałą baterię oraz pracę w pełnym słońcu. Istnieją też urządzenia bardziej zaawansowane, a to np. takie, które pozwalają podłączenie inne elementy, jak np. echosondy.

Podstawowy sposób łączności to radiotelefon, dzięki niemu możemy się kontaktować z innymi jednostkami, portami, marinami oraz ze służbami ratowniczymi. Ich zasięg jest ograniczony do kilkunastu mil morskich. Wybierając telefon satelitarny, uzyskamy możliwość łączności głosowej oraz przesyłania danych poprzez satelity z całego świata.

AIS to system łączności, który pozwala nam, ab dostrzec inne jednostki, również posiadające AIS i to w promieniu od kilkunastu aż do kilkudziesięciu mil morskich. W odróżnieniu od radaru, przekazuje też informacje na temat jednostek, a to np. ich prędkość oraz kurs. Radiopława EPIRB jest stosowana kiedy pojawia się zagrożenie. Ręczne włączenie jej bądź znalezienie się w wodzie powoduje, że wysyłany jest sygnał radiowy podający aktualną pozycję. Radiopława PLB  z kolei, jest nadajnikiem lokalizacja konkretnej osoby. Stosuje się to nie tylko w przypadku żeglarzy, ale również alpinistów, narciarzy i ogólnie podróżników.

Jeżeli chodzi o radary, te tak naprawdę funkcjonują już od przynajmniej kilkudziesięciu lat, jednak początkowo były obecne szczególnie na okrętach, a dopiero później zaczęły pojawiać się na jachtach i statkach. Działają one na bardzo prostej zasadzie – otóż wysyłają fale radiowe, które odbijają się od różnych przeszkód, co pozwala na ich zlokalizowanie. Są szczególnie przydatne, kiedy pływa się nocą lub przy gęstej mgle. Dzięki autopilotom, możliwe jest stałe utrzymywanie obranego kursu. Ich działanie bazuje na satelitarnych systemach nawigacyjnych, ale też wiatromierzach, przez co można ustawić kierunek względem wiejącego wiatru.